Email Marketing

e-mail marketing - mailings versturen naar klanten

Bent u op zoek naar een eenvoudige, goedkope manier om een boodschap naar uw klanten te sturen? E-mail Marketing is een ideaal marketing kanaal om tientallen, honderden en zelfs duizenden mensen te bereiken.  Een maandelijkse nieuwsbrief, een tijdelijke promotie het zijn allemaal doeltreffende manieren om uw klantenrelaties te onderhouden.  
Door de opmars van de social media, zoekmachine optimalisatie en mobiele marketing wil dit nog niet zeggen dat e-mail marketing ten dood is opgeschreven.  E-mails zijn nog steeds ook in België een belangrijk kanaal om uw klanten te bereiken!

Top 5 voordelen van e-mail marketing

Gerichte communicatie – dankzij e-mail marketing kunt u gericht een boodschap sturen op basis van segmentatie op basis van bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, locatie en niet demografische data zoals omzet en interesses. Per doelgroep kunt u een ander gericht boodschap gaan sturen. U kunt zelfs bijkomende segmentaties gaan creëren  op basis van email gebruik.
Vergroot uw merkbekendheid – bij elke e-mail die u verstuurd, komen uw klanten opnieuw in contact met uw producten en merk. Door een goede strategische planning, aantrekkelijk design en de juiste content zal uw bedrijf autoriteit opbouwen. U blijft top-of-mind bij uw doelgroep, op het moment dat ze uw producten of diensten nodig hebben, is de kans groot dat ze deze bij u komen kopen.
Eenvoudig delen – Er zijn niet zoveel vormen van marketing zoals e-mail marketing die eenvoudig kunnen gedeeld worden. Met een eenvoudige klik op doorsturen, kunnen uw geabonneerden uw promotie, aanbod en nieuws delen met hun vrienden. Deze abonnees die uw e-mail delen worden op deze manier merkambassadeurs .
Meetbaar – Het meten van uw e-mail marketing campagnes is cruciaal om het succes te bepalen. Vele marketing kanalen bieden dubbelzinnige en benaderde resultaten. E-mail marketing geeft precieze en meetbare data zoals succesvol verzonden e-mails, openings- & klikpercentage, aantal mensen die zich uitgeschreven hebben. U kunt zelfs zien op welke links mensen klikken en meten wat de uiteindelijk  impact op uw website heeft.
Kost-efficiënt – het meest aantrekkelijk aan e-mail marketing is misschien wel dat het een hoge ROI biedt. Geen printkosten, verzendingskosten, geen advertentiekosten. Bij betaalde bedrijven betaald u maandelijks een vast bedrag voor een onbeperkt aantal nieuwsbrieven, of u betaalt gewoon per verzonden e-mail. Bij ons betaalt u nooit meer dan 3 cent per verzonden e-mail.

Heeft u al een E-mail Marketing Plan of Strategie ?

Een “E-mail Marketing Plan” lijkt misschien op het eerste gezicht ingewikkeld, tijdrovend en maakt u bang, maar het is helemaal niet zo moeilijk als u zich laat bijstaan door een e-mail specialist of consultant. Hieronder geven we u al een klein voorproefje van de verschillende stappen die noodzakelijk zijn om een goede e-mail campagne op te bouwen.

Bepaald uw doelgroep

Voor u begint met het ontwerpen, schrijven en versturen van e-mail campagnes moet u definiëren wie uw doelgroep is. Eenmaal u een goed idee heeft wie de mensen zijn die uw e-mails lezen, zal het eenvoudiger worden om te beslissen wat u hen zal vertellen.

Indien u al een lijst met abonnees heeft, dan is de manier waarop ze zich ingeschreven hebben een goede manier om ze te identificeren. Bijvoorbeeld wanneer ze zich ingeschreven hebben na een aankoop dan zijn het klanten. Een reeks van abonnees die zich ingeschreven heeft via een publiek event (congressen, beurzen, conferenties, seminars, … ) of via een nieuwsbrief formulier zijn eerder een algemeen publiek.

Heeft u nog geen e-mail abonnees, denk dan na wie uw doelgroep is? Hoe wilt u deze mensen vinden, en waarom zouden ze uw e-mails willen lezen ?

Bent u een politicus of schrijven, dan zullen mensen geïnteresseerd zijn in wat u zoals schrijft. Wanneer u een winkel heeft, dan zullen abonnees welke nieuwe producten er beschikbaar zijn of hoe ze uw producten beter kunnen gebruiken die ze aangekocht hebben. Zit je ergens tussenin ? Dan bestaat uw doelgroep uit enthousiastelingen van uw werk of uw merk.

Bepaal uw inhoud

Nu dat u weet naar wie u zich gaat richten, wordt het tijd dat we hen gaan vertellen. Denk er over na waarom de mensen zich in de eerste plaats hebben ingeschreven, focus u dan om de verwachtingen in te lossen.
Het kan handig zijn om de inhoud van uw nieuwsbrief of e-mail campagne in te delen en groeperen. Eenmaal u later dan start met het samenstellen van uw nieuwsbrief , kunt u dit overzicht van topics gebruiken.
Een voorbeeld van topics/onderwerpen voor een e-mail:

  • Geplande evenementen
  • Foto’s van vorige events
  • Populaire berichten op Facebook, Twitter
  • Laatste Nieuws
  • Product in de kijken
  • Wedstrijd

Bij het samenstellen van uw nieuwsbrief kunt u 1 tot 4 onderdelen gebruiken uit de lijst die u samengesteld heeft.

Misschien heeft u vandaag al inhoud die u eenvoudig kunt delen met uw abonnees. Een populaire tweet, aan Fecebook bericht, een persbericht over uw bedrijf – dit zijn de zaken die uw lezers waarschijnlijk interessant vinden. Denk ook eens na welke inhoud die uw exclusief met uw e-mail abonnees gaat delen. Beloon hen omdat ze trouw zijn en uw e-mail lezen ! Nodig ze uit voor een VIP avond met hapje en drankje, geeft ze een speciale korting, deel een product in première…

Bepaal de verzendfrequentie & doelstellingen

De frequentie waarmee u e-mails zal verzenden zal sterk verschillen van uw doelgroep, sector en uw eigen middelen. Een nieuwssite zal waarschijnlijk dagelijks een nieuwsbrief sturen met het belangrijkste nieuws. Een discotheek zal op donderdag zijn e-mail uitsturen met de DJ-set & promo’s voor het weekend.

Uiteindelijk is het aan u om te beslissen wat het best werkt voor u en uw lezers. Onze aanbeveling is dat u minimaal een e-mail per maand verstuurd, maar voel uzelf niet meteen verplicht aan een dergelijke frequentie. Voel u vrij om eens een maand over te slaan wanneer u echt niets zinnig te vertellen heeft. Bijvoorbeeld een vakantieperiode of verlof zijn misschien ideale momenten om eens geen e-mail uit te sturen. Natuurlijk mag u geen verschillende maanden na elkaar overslaan. Bepaalde abonnees zullen immers vergeten hebben dat ze zich hadden ingeschreven en u rapporteren als een spammer. Vergeet geen rekening te houden met speciale gelegenheden of vakanties bij het plannen van uw e-mail campagnes.

Heeft u de frequente bepaald? Bekijk dan ook wat u van de e-mail marketng verwacht. Wilt u dat mensen doorklikken naar de site om daar verder te lezen? Wilt u uw verkoop promoten ? Wilt u meer klanten in uw winkel ? Bepaal op deze manier de doelstellingen voor uw e-mail campagnes, houdt ook de vooruitgang ervan bij.

Maak een planning

Niet iedereen heeft dezelfde discipline om op een regelmatig tijdstip e-mail campagnes uit te sturen, maar voor velen is een tijdlijn handig. Tijdlijnen geven schrijvers, designers en managers een deadline om naartoe te werken. Wanneer verschillende personen betrokken zijn bij een e-mail campagne kunt u overwegen om bepaalde samenwerkingstools te gebruiken of gewoon bestanden gaan delen via de Google Drive en/of review functie in word te gebruiken. In onze e-mail tool kunt u ook commentaren toevoegen.

De e-mail marketing tijdlijn zal afhangen van uw sector, type van content, verzendfrequentie, enzovoort. Mt dat in gedachten geven we graag een voorbeeld van hoe u de e-mail campagnes kunt plannen:

Dag 1: Noteer uw onderwerpen, ideeën en andere basis informatie noodzakelijk voor de komende nieuwsbrief.
Dag 2: Schrijf uit wat u zoal wilt vertellen over elk onderwerp, verzamel foto’s en ander materiaal in één folder.
Dag 3: Creeër uw campagne in uw e-mail tool. Controleer op fouten en grammatica. Verzend een paar test e-mails zodat alles er goed uitziet.
Dag 4: Verzend uw campagne.
Dag 5: Bekijk de resultaten en maak de balans op

E-mail Marketing uitbesteden via een bureau of zelf doen ?

Zelf e-mail campagnes uitsturen

U kunt ervoor kiezen e-mails te gaan versturen via een standaard e-mail programma zoals Outlook. In combinatie met een Excel lijst, een word document kunt u waarschijnlijk gepersonaliseerde e-mails gaan sturen. De eenvoudigste manier is gewoon iedereen in BCC (blind carbon copy) te plaatsen zodat de e-mail adressen van de geadresseerden verborgen worden.
De bovenstaande methodes kunnen toegepast worden wanneer dit over een klein aantal adressen gaat. De vraag is natuurlijk wanneer zijn er het teveel? Vraag daarom vooraf advies aan een e-mail marketing specialist.
Het gevaar bestaat dat u de e-mail server gaat over belasten. Daarnaast is er ook een mogelijkheid dat je e-mail adres of nog erger alle e-mailadressen van jullie website op een zwarte lijst terechtkomen. Hierdoor kunt u geen e-mails meer gaan sturen, of uw e-mails komen in de spambox terecht.

Samen doen met een e-mail specialist/consultant

Als e-mail marketing een belangrijk onderdeel wordt binnen de communicatiemix binnen uw bedrijf, denk dan na over een tool of software. Wij maken gebruik van een online tool die de e-mail automatisch online verstuurt. Na afloop heeft u ook een duidelijk rapport met alle mogelijke informatie. Er zijn ook heel wat extra functionaliteiten die we u graag toelichten. Wij helpen u bij de creatie van een template en het opstellen van een eerste e-mail campagne of nieuwsbrief. Wanneer u zich laat begeleiden voor e-mail marketing , bent u zeker dat alles naar wens verloopt en u het maximale rendement haalt uit uw campagnes.

Uitbesteden aan een marketingbureau

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om uw e-mail marketingcampagnes volledig uit te besteden. Net als bij de SEO copywriting, Adwords campagnes of andere media zorgen we voor de invulling en technische opmaak. De e-mails worden nar goedkeuring verstuurd via onze online e-mail tool. Na afloop bezorgen we u een duidelijk rapport met resultaten en response. Het enige wat u moet doen is ons uw e-mail adressen bezorgen die toestemming hebben gegeven om commerciële e-mails te ontvangen.