Social Media Optimalisatie is de SEO van de Social Media, zowel uw site als uw sociale profielen worden geoptimaliseerd voor de Social Media !
Bent u ook niet zo’n grote fan van de Social Media? Ziet u ook niet meteen de voordelen van een Facebook, Twitter of Pinterest profiel voor uw bedrijf/website. Of u nu voorstander bent of niet, bedrijven die actief zijn op de sociale media bereiken meer klanten. Ze worden ook aanzien als bedrijven die innovatief zijn en de laatste trends volgen. Uw bedrijf heeft er dus alle baat bij om de social media de omarmen.
Social Media Optimalisatie (afgekort SMO) is het inzetten van bepaalde social media websites of andere online communities om uw productendigitale-diensten onder de aandacht te brengen. Iedereen kent de traditionele social media kanalen zoals facebook, twitter en youtube maar er zijn ook nog andere media kanalen zoals RSS feeds, social nieuws & bookmarking sites. We mogen natuurlijk ook de locatiediensten zoals Foursquare, Google Maps en Yelp niet vergeten.
Social Media Optimalisatie is sterk verbonden met zoekmachine optimalisatie (SEO) & link building. Het doel is om uw bedrijf beter zichtbaar te maken (brand awareness creëren), en bezoekers naar de site aan te trekken (leads genereren). SMO heeft ook nog een onzichtbare impact op uw posities in de zoekmachines. Uw activiteiten (Facebook likes, retweets, +1’s,...) op de Social Media zijn ook een signaal voor google om uw bedrijf te zien als een autoriteit.
Bent u overtuigd dat social media noodzakelijk is voor uw bedrijf? De volgende stap is de creatie van een Social Media Marketing plan. Niet eenvoudig denkt u? Net als bij een business plan is hulp van een expert zeker welkom. Daarom hebben we een overzicht gemaakt hoe u in slechts 6 eenvoudige stappen een Social Media Marketing plan kunt uitwerken.
Het opstellen van een dergelijk plan is belangrijk zodat u weet waar u naar toe wilt. Elke actie die u onderneemt op de sociale media netwerken moeten onderdeel zijn van een grotere marketing strategie. Elke tweet, bericht, like en commentaar moeten naar hetzelfde vooropgestelde doel leiden.
De eerste stap in elk marketing plan is het bepalen van doelen & objectieven die u wenst te bereiken. Dankzij de objectieven kunt u snel reageren wanneer de social media campagne niet voldoet aan uw verwachtingen. Zonder doelstellingen kunt u het succes niet meten, noch de ROI van uw inspanningen.
De doelstellingen moeten in de lijn liggen met uw bredere marketing strategie, zodat de inspanningen op de social media bijdragen tot uw algemene bedrijfsdoelstellingen.
Bij het bepalen van de doelstellingen hanteert u de SMART principe. Dit wil zeggen dat alle doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistsich en Tijdsgebonden moeten zijn.
Een eenvoudige manier om te starten met het social media plan is het bepalen van 3 social doelstellingen die u wilt behalen. Vergeet ook niet om te bepalen hoe u dit kunt meten. Probeer ook verder te gaan dan de traditionele sociale cijfers zoals likes, retweets maar kies ook geavanceerde cijfers zoals leads, verwijzend verkeer…
Voorbeeld doelstelling: Voor Facebook zullen we blog berichten schrijven en delen die een vragen beantwoorden van onze klanten. Wekelijks verschijnt er één blogbericht dat 30 likes moet ontvangen en 10 bijkomende commentaren.
Voordat u een volledig Social Media Marketing plan kunt uitwerken, moet u een beter inzicht krijgen in uw huidige social media gebruik en resultaten. U moet begrijpen wie vandaag geconnecteerd zijn met u, welke social media uw doelgroep gebruiken en wat uw sociale zichtbaarheid is t.o.v. uw concurrenten.
Eenmaal dat we de audit hebben uitgevoerd hebben we een beter beeld van hoe uw bedrijf op de social media actief is. Frauduleuze accounts moeten gerapporteerd worden, andere moeten misschien ge-update worden, andere moeten geclaimd worden zodat niemand anders uw naam kan gebruiken.
Zo bent u er zeker van dat uw klanten zich connecteren met het juiste sociale profiel van uw bedrijf .
Eenmaal dat we uw sociale accounts hebben geauditeerd, kunnen we uw online zichtbaarheid gaan verbeteren. Samen met u bekijken we welke Sociale Media kanalen het meest geschikt zijn om uw social media doelstellingen te bereiken.
Heeft u nog niet alle noodzakelijke sociale media profielen? Geen probleem, we maken uw profiel aan en zorgen dat alle noodzakelijke elementen zoals foto’s tekst worden geoptimaliseerd. Hierbij worden natuurlijk de vooropgestelde doelstellingen en de doelgroep in acht genomen.
De bestaande profielen worden verder geoptimaliseerd en verfijnd voor het beste resultaat.
Éen van de belangrijkste redenen om actief te zijn op de social media is omdat uw klanten er al actief zijn. Dus dit wil zeggen, ook uw concurrenten. Dat lijkt niet echt een voordeel, tenzij we hun rijkdom aan data gaan gebruiken om in ons media plan te integreren. Uw concurrenten zijn een perfecte bron van inspiratie om te zien wat er wel goed en minder goed werkt.
Klanten kunnen een ideale bron van inspiratie zijn, niet alleen door de inhoud die ze delen, maar ook hoe ze hun berichten formuleren. Wanneer we beter begrijpen hoe uw doelgroep tweets schrijft, wanneer en waarom ze berichten delen, kunnen we deze inzichten gebruiken als basis voor ons Social Media Marketing plan.
Een laatste bron van social media inspiratie zijn marktleiders. Er zijn heel wat multinationals en grote bedrijven die uitblinken op het vlak van Social Media Marketing. In elke sector is er wel een bedrijf dat zich weet te onderscheiden met een geavanceerde Social Media Strategie. Door de analyse & onderzoek van hun profielen kunnen we heel wat leren.
Het succes van en social media campagne wordt gedreven door goede doordachte artikels. Daarom werken we een content marketing plan uit, dat bestaat uit enerzijds een strategie voor content creatie, en anderzijds een redactionele kalender.
In uw content marketing plan beantwoorden we de volgende vragen:
In de redactionele kalender wordt de datum & uur gespecifieerd wanneer het blog bericht, facebook of twitter bericht en andere content gepland staan om verspreid te worden.
Om een goed evenwicht te krijgen in de boodschappen die verspreid worden is het veilig om de één derde regel van de Social Media Content toe te passen :